– Vad är din yrkesroll och hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Jag jobbar inom kundtjänsten på Arctic Paper som Sales Coordinator. Jobbet går framförallt ut på att hjälpa kunderna. Det är min uppgift att kunna svara på kundernas frågor och hjälpa dem med allt från allmänna frågor till specifika leveransfrågor.
Min arbetsdag börjar med att kolla mejlen och alla förfrågningar från kunder och olika säljbolag runt om i Europa. Det blir ofta att svara på frågor, lägga in order och kontrollera med planeringsavdelningen här på bruket, så att ledtiderna stämmer.
– Hur fick du jobb på Arctic Paper?
– Det började med att jag sommarjobbade nere i vår efterbearbetning i produktionen. Där var jag en sommar och sen gick jag i skolan ett år till och året därpå sommarjobbade jag igen och sedan dess har jag varit kvar.
“Det roligaste med mitt jobb är att det aldrig är samma dag efter dag, utan det händer nya saker – alltid, varje dag.”
– Skulle du rekommendera Arctic Paper som arbetsplats?
– Arctic Paper är en bra arbetsplats för att vi får möjligheter att utvecklas i vårt arbete. Det ges möjligheter att prova på olika ställen att jobba på och det är roligt med många olika arbetsuppgifter.
– Är det viktigt för dig att arbeta med en hållbar produkt?
– Det är jätteviktigt för mig att arbeta med en hållbar produkt och att man tänker på alla steg i tillverkningsprocessen. Jag tycker det är viktigt att man ser över hela processen och även tänker på vad som händer sen. Det får inte bara vara en produkt som används och så slängs det, utan att man återanvänder och producerar det på nytt, med samma papper.